SKOR TIPS

Sko tips

Jag hade tänkt mig att ta
ett blogginlägg om hästskor, då min pappa är hovslagare, då han skor till många hästkunder och använder mycket annorlunda material från alla dom andra hovslagarna. Och har många bra tips under vintern, för bra skor till hästen vill vi alla ha.

VINTERSKOR
Jag har ett par skor som heter guldskor ( brodd-skor kallas dom också ) som har sex små broddar och sitter jämt över hästen skor. Det gör att hästen får ett jämnade fäste och tryck på skorna. Broddarna kan man inte ta av, det sitter fast i skorna. Det är en fördel för då tappar man inte de. Men det är nackat del för dom som vill ha det med har en privathäst i ett annat stall. Oftast får man inte ha det.

Om man ha en privathäst kan man använda något som heter brodd-söm. Sömen är som små brodda, men det syns inte. Det får man ha privathäst.

Sulor vill alla ha, för att inte få snöberg under hovarna. Då gillar inte jag den här snösulan. Utan vi använder något om heter shilersulor. Som en ”vanlig” sula men den går från small till lite tjockare. Mycket bra, alla kan använda de. Om man ha det och lägger på matolja funkar det jättebra! Men då bör man också ha brodd-skor på hästen.

SOMMARSKOR
På sommaren kan det vara bättre att man inte använder brodd-skor, jag gör inte det. Jag använder något som kallas kross-skor. Som är väldigt praktiska. ( kolla på bilden )

Man får ha sådan här skor på privathästar också. Vad jag vet. Men är man hoppryttare så är det EXTRA bra. Då behöver man inte ha broddar ( två broddar där bak som gör att hästen får förslitningsskador. )

Det finns jätte mycket hästskor, men nu säger jag bara vad jag använder under vintern. Något som är bra också är ”flipp flopp ” skor, det är som våra flipp flopper på sommaren, det skakar av snön, men inte lika bra.

Vad har du för tips?

/ Elly & Baarock

Kommentarer:

1 Erica :

skriven

Hej! Jag vet inte om denna blogg är aktiv men hoppas verkligen på svar!! Skorna till höger, de du skriver sommarskor om, VAR FINNS DEM?? Googlat som en tok... Tacksam för svar!!!

Svar: Det är cross skor, och dem används väldigt vanligast inom travet :)
Elly Johansson

Kommentera här: