MAJÖVNINGEN - 2011

01/05 – 2011
17.00 gick bussen till Kristianstad, nu är det dags för Majövningen! Jag hade fixat allt innan och var redo att ge mig av. Jag tycker det kommer bli sjuktroligt! När jag var framme träffade jag alla andra som skulle dit, trevligt. Gick på bussen åker ännu 2timmar till Finskan. Där vi blir varmt välkomna av alla kursledare som håller allt under Majövningen. Vi blev indelade i lika grupper som vi skulle va i under hela övningen. Jag kom i gruppen Foxtrot – Charlie. Sen hände lite annat, sen gick vi och la oss.

02/05 – 2011
Vi gick upp tidigt, packade sen åkte vi över till Finskan och väntade cirka 3timmar tills vi blev utkörda till ett ställe vi skulle börja gå ifrån. Vi gick till olika stationer där vi fixade saker, första stationen var att få upp eld. Det gick väldigt bra tyckte jag. Sen gick vi en stund tror vi åt där då. Då var klockan rätt mycket. Efter det gick vi till en ny station som var… kommer inte ihåg. Men tror det var att förflyta på sig på brickor det var väldigt roligt, gruppen samarbetade väldigt bra. Men det vi gjorde den dagen var inte mycket pga. Död tid (då man väntar mycket) och att vi hade skadade i vår grupp. Men vi hade väldigt roligt den dagen. Dagen gick mot kväll. Vi skulle sätta upp vår knäppetält som inte blev så lyckad. Vi var 8personer som sov i ett litet tält. Plus vi skulle göra radio check. Jag var den som gjorde det först jag blev jättenervös varför, vet jag inte. Men fick hjälp ut av gruppen så allt gick jättebra i alla fal. Men när jag satt där och alla andra försökte sova så var det väldigt fin himmel. Vi sov vid stranden där fanns inga myggor som kunde äta upp en.

03/05 – 2011
Vi vaknade väldigt sent och skyndade oss väldigt mycket tid, vi åt frukost kan inte precis säga att den var god! Efter allt det skulle vi kvarstanna på stället där vi var för att få en uppgift att lösa det. Den var jobbig. För första uppgiften var olika grepp och förflyttningar av skade personer, jobbigt men alla gjorde var dom kunde och försökte verkligen. Efter det var det bår bärning och det var jobbigt, i början bräde jag den tumma sen tog jag den med människa på var inte precis någon skillnad för man var rätt slut av den värmen. Men det gick väldigt bra. Efter det momentet skulle vi gå en bit, sen skulle vi skjuta det fick inte alls bra, för jag var väldigt skakig efter det förra momentet. Och råkade skjuta ett skott väldigt nära så min gruppledare fick uppleva ett ”western skott”. Efter det matt någon stans, efter vi ätit skulle vi till ett annat moment som var att bedöma avstånd vi gjorde det väldigt bra. Efter vi gjort det var det kvällsmat, klockan kanske inte var jätte mycket men det blev dödtid efter det. Fixade tälten jag sov tillsammans med Jasmine i samma tält. Vi råkade lägg vårt tält vid en myrstack det märkte vi inte fören på morgonen!

04/05 – 2011
Nu är snart Majövningen klar, vi gick upp sen och jag blev stressad och fick ingen frukost, fick hjälpa Jasmine väldigt mycket pga. Av saker hon hade jobbigt med. Vi kom iväg sen till vår första plats som var att ha lång rast då vi gick långt. Efter det gick vi och skulle sätta upp tält. Fört fick vi dricka en halvliter det var väldigt jobbigt. Efter vi drak så satt vi upp tältet det gick väldigt fort. Sen när vi var klar med den övningen fick vi till Finskan igenom hela ön. Vi ställde upp där åkte över. Då kom det alla vi väntat på, sjukvårds moment. Jag fick chansen att spela skadad det var något jag verkligen uppskattade. Jag hade fåt en Pan skada och dem som skulle rädda mig nämnde par gånger att jag var en kille tillslut blev jag lite sur och sa att jag var en tjej. Då blev dom verkligen förvånade. Efter det så blev jag kallad instruktör par gånger fast jag fick inte spela med länge som jag ville. Dom var rätt smarta för de ville inte flyta på mig pga., jag kunde fått en nackskada också då jag hade ramlat ner från en mur. Efter vi gjort det skulle vi få kvällsmat. Det var ingen äcklig grönpåse. Utan pastasallad med rostbiff, dock åt jag enbart pastasalladen. Sen var det mycket prat, innan vi fick gå lägga oss i sängar och inte i några knäppetält.

05/05 – 2011
Sista dagen, vi gick upp tidigt städade och städade efter det blev det morgongympa, armhävningar och knäböj. När vi hade gjort allt klart så skulle vi få priser för bästa grupp och för bästa gruppledare. Dem som vann var, Alpha – Charlie, den som van bästa gruppledare var Ted. J. Verkligen grattis! Han var självklart ledare för Alpha Charlie. Men vår grupp vann tipspromenaden. Känn på den! Vi fick diplom och intyg på att vi klarat av GK (GRUNKURSEN) vilken känns väldigt roligt. Efter allt detta åkte alla vi riktigt glada hem.

Övrigt

Kan säker blandat i hoppa sker och glömt saker. Men inga bilder kommer fören jag vet om jag får lägga in det på bloggen. Och andra roliga bilder kommer inom kort. Det lovar jag.
Har man tänkt börja på Flygvapenfrivilliga säger jag BÖRJA du kommer verkligen inte ångra dig. Jag tycker det är extremt roligt.

Tycker verkligen majövningen varit jätteroligt, och hoppas att jag kommer få träffa allt fler roliga saker under min utilning. Tack till alla i Foxtrot – Charlie vi är bäst!

Kommentera här: