Tråkiga polis drömen...

Detta har vi pratat om, nu är drömmen som polis borta pga av min syn, kolla när vi började skriva med varandra. Snart ett år har jag mejla med Janne och fåt minga frågor besvarade. Ganska bra tycker jag. Idag ska vi till Lundakanevalen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen Ellinor,
 
som reglerna är idag så måste du uppfylla kraven på grundsyn - alltså uppnå de värdena som jag tidigare skrev om, annars kan du tyvärr inte bli polis. Jag vet att några sökande till polisutbildningen gjort laseroperation av ögonen men det ska man i så fall inte göra för att kunna söka in på en utbildning utan i så fall för att överhuvudtaget få bättre syn. Men det är dyrt och kanske inte går att genomföra i samtliga fall, läkarna bestämmer.
 
ha det bra
 
/ Janne
 

>>> Elly J <[email protected]> 5/7/2010 10:33 >>>
Hejsan
 
Okej, det var tråkigt att höra. Jag har dock inte grungsynen. Så blev väldigt besviken.
Men har jag ingen chans att bli polis nu eller?
 
/ Ellinor
 

Date: Fri, 7 May 2010 11:50:42 +0200
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej,
 
jo du måste klara uppsatta gränser vad gäller syn, hörsel och färgseende annars går det inte så bra att söka till polisutbildningen.
 
/ Janne


>>> Elly J <[email protected]> 5/3/2010 8:44 >>>
Hejsan!
 
Okej, jag vill faktiskt inte bli "rik" precis, jag vill bara ha ett bra jobb och kunna utvecklas.
 
Om vi går lite närmare på det här med ögon och synen. Om man ha under, för det kan man säker ha.
Kan man då inte bli polis?
Jag ska till optikern i morgon ( Tisdag ) så ska kolla vad jag har.
 
Hälsningar Ellinor
 

Date: Thu, 29 Apr 2010 14:26:44 +0200
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej igen,
 
jo du måste ha viss grundsyn. Om 1.0 är perfekt syn, ska du minst ha 0.1 okorrigerat per öga - alltså utan hjälpmedel. Med linser eller glasögon ska du minst ha 0.8 per öga. Du ska dessutom inte ha några problem med färgseendet.
 
Efter fem terminers utbildning så blir du polisassistent, alltså den vanliga polisen som du ser i en polisbil eller på gator/torg. Som alldeles färsk polis tjänar du 20 000 kronor - före skatt. Efter tre år har du ytterligare någon tusenlapp och efter sex-sju år kommer du upp i 25 000 kronor i månadslön - fortfarande före skatt.
 
Du kanske inte blir rik i pengar, men du blir rik på erfarenheter. Du får i polisyrket vara med om saker som inga andra yrkersgrupper får. Det är ett intressant jobb, som nästan alltid har med människor att göra.
 
/ Janne


>>> Elly J <[email protected]> 4/24/2010 6:46 >>>
Hejsan Janne
 
Har inte svarat för jag har inte kommit på några nya frågor att ställa dig. Men nu har ännu några frågor kommit i min huvod.
 
Jag tänkte mycket på det här med synen efter som jag använder både linser och glasögon, då undrar jag vad är grundsynen?
Men måste väl ha en grundsyn för att kunna söka som polis.
 
Sen så hade vi i skolan en allvarlig diskussion om polisernas lön, mina vänner säger att man får jätte dåligt betalt som polis, men ändån så saknas det poliser i sverige.
Är det sant att man får dålig lön?

/ Ellinor - ha en trevlig dag i vårvädret!

Date: Tue, 16 Mar 2010 08:56:48 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej Ellinor,
 
jo jag gör en massa andra saker också, men vi svarar på alla mail. Sen tror jag att om någon - vem som helst - blir skjuten, så får den personen förtur på sjukhuset.
 
/ Janne


>>> Elly J <[email protected]> 3/10/2010 3:59 >>>
Heja
 
Okej, men gör du inget annat mer än sitter vid datorn och svar på mina frågor?
Sen tänkte jag och en polis blir skjuten, kommer den polisen få förtur till sjukvård? 
 
Mvh Ellinor

Date: Mon, 1 Mar 2010 08:06:34 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej,
 
du tar inte med vapnet hem, du måste låsa in det i ett vapenskåp i ett speciellt rum efter tjänstgöringens slut.
Det är viktigt att ditt vapen förvaras på rätt sätt.
 
/ Janne


>>> Elly J <[email protected]> 2/26/2010 9:33 >>>
Hejsan
Okej. när man jobbar som polis så har man ju vapen. Vad händer om man tar med det hem efter jobbet?
 

Date: Thu, 25 Feb 2010 08:58:29 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej,
 
du får jobba som polis till pensioneringen, alltså tills du är 65 år.
 
/ Janne


>>> Elly J <[email protected]> 2/22/2010 12:26 >>>
Hej!
 
Okej, jag tänker på det hela tiden. Jag gillar att träffa nya människor varje dag. Det är liksom ett "äventyr", man vet ju inte vad som kommer hända nästa dag o.v.s. Jag har inte svårt för att prata med folk. Så det finns många fördela med mig.
 
Hur länga får man jobba som polis?

Date: Wed, 17 Feb 2010 11:19:37 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: FW: Sv: RE: Polisen

Hej Ellinor,
 
lumpen är bra, hoppas du kommer in där. Det är ju ganska svårt idag att få göra lumpen. Annars låter språk (tyska) inte helt fel, speciellt om man åker till Tyskland och läser där.
 
Jo, jag var 23 när jag sökte in till polisutbildningen och det var 1978. Alltså är jag 55 år nu och tycker jobbet fortfarande är mycket intressant. Någon har räknat ut att det finns 35 olika jobb "inom jobbet" och det är ju bra. Tröttnar man så småningom på att köra polisbil, så finns många andra inriktningar inom samma arbetsgivare - och det är en styrka!
Man använder vapen som en yttersta utväg. Jag har aldrig behövt skjuta mot någon person och det är jag glad för. Men det händer även om det är sällan. Som polis får du vara med om mycket, så mycket så det är omöjligt att mejla om det. Är du intresserad av människor så måste polisyrket vara ett mycket bra alternativ.
 
Vänliga hälsningar
Janne


>>> Elly J <[email protected]> 2/17/2010 8:36 >>>

 

From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen
Date: Thu, 11 Feb 2010 20:52:13 +0100

Hejsan!
 
Själv har jag tänkt mig att jag ska göra lumpen, efter jag har gått ut tredje ring, Men kommer jag inte in så har jag tänkt mig att utbildas till väktare eller ornings vakt och söka till lumpen igen men nästa år. Tyckte det låter som en bra plan. Iaf hittills.., vad tycker du? Och under tiden vill jag resa till Tyskland och läsa tyska, vorde roligt.
 
Så Så du sökte när du var 23 år?, oj, det var tidigt. Men hur gammal är du nu?
Hur många olika jobb finns det innom polisen?
Vilka tillfällen behöver polisen använda sitt vapen?
Vet du något du tyckte var läskigt/äckligt inom polis jobbet?
 
MvH Ellinor J, och ha en fortsätt bra dag, ha roligt med snön!
 

Date: Thu, 11 Feb 2010 08:26:13 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej Ellinor,
 
du ska vara 20 år för att söka till polisutbildningen. Själv var jag 23 år och det var en bra ålder tyckte jag då. Nu är medelåldern på en polisstudent 26 år, alltså har studenterna hunnit skaffa sig arbetslivserfarenhet och/eller andra studier - som väger tungt när du söker utbildningar/jobb. Själv hade jag inte haft en tanke på polisyrket förrän en fotbollskompis kommit in på polisutbildningen i Stockholm och visade kursmaterial därifrån. Sen sökte jag och kom in. Och det har jag aldrig ångrat, jag trivs utmärkt och är man intresserad av människor är detta ett mycket intressant yrke - du får vara med om mycket!
 
/ Janne


>>> Elly J <[email protected]> 2/10/2010 10:12 >>>
Hejsan
 
Okej, jag ser inga nackdelar med det. Konstigt det är lång tid innan jag når fram. Men vid vilken ålder får man sökar till polishögskolan? Varför blev du polis?
 
MvH Ellinor
 

Date: Wed, 10 Feb 2010 09:06:23 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej igen Ellinor,
 
fördelarna tycker jag att det är en god kamratskap och att man hela tiden jobba för att hjälpa människor. Nackdelarna är nog att man jobbar många kvällar, helger och midsommarafton, nyårsafton, julafton osv.
 
/ Janne


>>> Elly J <[email protected]> 2/10/2010 7:06 >>>
Hejsan igen
 
Nu har jag frågor i huvudet, den ena är, vad är nackdela och fördela med att var polis?
 
/ Ellinor
 

Date: Mon, 8 Feb 2010 12:30:33 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej Ellinor,
 
det lutar åt misshandel. Enligt lagtexten ska man känna smärta, men det brukar man ju göra när man blir dragen i håret och dessutom sparkad.
 
/ Janne


>>> Elly J <[email protected]> 2/8/2010 12:27 >>>
Hejsan
 
Okej, för mig så gäller det på tisdag och torsdag. Sen undrar jag en sak som hände i helgen. Om två tjejer går på en utan någon anledning, som drar i håret och utför sparka, är det misshandel?
 
/ Ellinor

Date: Mon, 8 Feb 2010 08:04:52 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej,
 
det är många år sedan jag gjorde ett nationellt prov men jag kan tänka mig att det är något liknande.
Där finns tre svarsalternativ till varje fråga, så det är typ kryss i rätt ruta som gäller.
 
/ Janne

>>> Elly J <[email protected]> 2/5/2010 7:05 >>>
Hejsan
 
Jag vet, är smartare en vad vissa tror..., så det är som ett Nationellt prov? typ
 

Date: Fri, 5 Feb 2010 10:25:34 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej igen,
 
du har rätt - även om du har godkänt i Svenska B på gymnasiet så måste du ändå skriva det där svenskprovet hos oss. Vårt prov är uteslutande läsförståelse så du kan egentligen inte träna på det. Du läser 12 texter (en åt gången) och svarar på en massa frågor.
Så ligger det till.
 
/ Janne


>>> Elly J <[email protected]> 2/4/2010 5:49 >>>
Hejsan
 
Ajdå, men om man inte klarar av det där provet ok man har haft svenska B i svenska på gymnasiumet ok fåt gokänt alla proven där, så det kan inte överväga svenskan då? om du förstår vad jag menar
 

Date: Wed, 3 Feb 2010 15:42:39 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej igen,
 
dyslexi är naturligtvis ett problem när man ska t ex stava. Söker du till polisutbildningen så skriver du ett prov i svenska. Normalt en timme men visar du upp ett dyslexi-intyg så får du två timmar på dig. Det är den enda hjälpen du kan få under antagningsprocessen till polisutbildningen.
 
Hälsningar
Janne


>>> Elly J <[email protected]> 2/2/2010 4:00 >>>
Hejsan!
 
Okej det var litte tråkigt, att man inte ens ska komma på en studio besök. Men jag har något som heter dixlisin eller hur det stavas, att man kan ha svårt för att stava. Hur mycket kan det påverka mig om jag vill bli polis?
 

Date: Wed, 27 Jan 2010 11:42:09 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej igen Ellinor,
 
lumpen ska du göra - om du får. Du ska i så fall mönstra först och det gör man vid Pliktverket. Det är typ olika tester. Jag vet inte riktigt hur dom gör idag - en del regler ändras år efter år - men du får söka infon på Internet, prova och sök på "försvarsutbildning". Lumpen brukar man göra när man är 18-19 år.
Praktisera eller komma på en/två-dagars studiebesök hos oss får man inte. Det är sekretesslagen som hindrar. Det gick förr men upphörde omkring år 2002, tror jag.
 
Ha en skön dag i vinterlandskapet.
/Janne


>>> Elly J <[email protected]> 1/26/2010 7:54 >>>
Hejsan!
Det blir jobbigt vå ska svar. Det vari inte ens den frågan jag stälde. Den imfo du skrev kan man ju hitta på hemsidan. Jag kan ännu inte söka för jag är inte en myndig. Jag har prattat medJanne hella tiden innan, vill oxå därför få svar av honom. Det blir bara så att jag vänta hälder längre tid på svar en att en annan svara. Ännu engång så var det inte den fråga jag frågade efter. Nu har jag fåt en ny fråga i mitt huvod. Finns det inget sät man kan praktisera som polis eller studiobesök en/två dagar?
 
Tack för svar!
Ellinor J
 

Date: Mon, 25 Jan 2010 14:49:30 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej!
 
Vill du bli polis så söker du 15 mars eller 15 september. Gå in och läs vilka krav som ställs på polisens hemsida och det är också via hemsidan du skickar in din ansökan. Uppfyller du kraven får du göra svenskprov. Klarar du det har du möjlighet att gå vidare till fysiska tester. Efter dessa görs ännu en gallring och därefter blir man, om man går vidare, kallad till Pliktverket där man blir intervjuad av polis, psykolog och kollar din fysiska status samt gör ett anlagstest. Därefter görs den slutgiltiga uttagningen.
 
Hälsningar Åsa Berggren
 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Polismyndigheten i Skåne
Rekryteringen
205 90  MALMÖ
Åsa Berggren 040-20 10 25 /
0701-46 22 93
Jan Jönsson 040-20 17 71 /
0705-17 17 71
Fax; 040-20 16 25
[email protected]
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


>>> Elly J <[email protected]> 1/22/2010 5:48 >>>
Hejsan!
Okej, jag har så mycket som flyger i huvodet när jag tänker. Men jag vill göra lumoen, är det svårt att komma in? hur gör jag i så fal?
 
/ Ellinor Johansson
 

Date: Mon, 28 Dec 2009 08:16:07 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej Ellinor,
 
om du har s k ansträngningsastma är det sannolikt beroende på hur allvarlig den är - för att bli polis. Avgörandet har (än en gång när det gäller medicinska frågor) läkaren på Pliktverket. Du kan ringa denne på 0771-244000.
 
Vänliga hälsningar
Janne


>>> Elly J <[email protected]> 12/26/2009 5:57 >>>
Hej!
Okej, så bra. Inte för jag har det. Men undrade. Om man har astma, anstränings astma. Kan man ändån bli polis? Är det svår att bli polis?
 

Date: Tue, 24 Nov 2009 16:24:17 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej igen Ellinor,
 
visst kan du bli polisman fast du haft anorexi och har du ett intyg att du är frisk så är det bra. Når du långt i vår antagningsprocess så ingår en läkarundersökning och där diskuteras frågan - och det är läkarens bedömning som kommer att gälla.
 
Hälsningar
Janne


>>> Elly J <[email protected]> 11/24/09 11:50 >>>
Hejsan!
 
Jag har en fråga som jag kan få svar på via mejl, om man haft aniroxia kan man bli pols ändån. Om man har ett friskt intyg på att man är frisk. finns det en chans att mann kan bli polis ändån?
 

Date: Tue, 15 Sep 2009 09:46:04 +0200
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej igen,
 
040-20 17 71 eller 0705-17 17 71.
 
Hälsningar
Janne


>>> Elly J <[email protected]> 09/14/09 11:30 >>>
Hej!
 
A, det kunde var  mycket bra. Men dock har jag inte ditt nummer...
 

Date: Mon, 10 Aug 2009 13:25:58 +0200
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: Sv: RE: Polisen

Hej Ellinor,
 
jag har haft semester men du får gärna ringa mig så kan jag berätta lite och du kan fråga om det mesta.
 
Hälsningar
  
 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Jan Jönsson
Polismyndigheten i Skåne
Rekryteringen
205 90  MALMÖ
040-20 17 71  /  0705-17 17 71
fax 040-20 16 25
[email protected]
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


>>> Elly J <[email protected]> 07/18/09 10:09 >>>
Hej Jan,
 
Tack för dina svar, förmodligen kommer det att komma fler fråger. Men om det är du som kommer svar nästa gån, så undar jag hur du gjorde för att bli polis, hur gick din utveckling till?
 
MvH Ellinor Johansson 
 

Date: Fri, 17 Jul 2009 08:52:50 +0200
From: [email protected]
To: [email protected]
CC: [email protected]
Subject: Polisen

Hej Ellinor,
 
tack för e-brevet den 16 juli 2009. Jag svarar på dina båda mailadresser så får vi hoppas att ett svar når dig.
 
Här kommer svar på dina frågor:
1. MP står för militärpolis.
2. Ja, det ställs höga krav på en polis men jag vet inte om man kan säga för höga. Polisen består av ett genomsnitt av befolkningen. När du söker in till polisutbildningen så är kraven inte jättehöga men det är en tuff konkurrens, många vill bli polis.
3. Du kommer inte in snabbt och enkelt på polisutbildningen. Medelåldern är 26 år när studenterna börjar polisutbildningen och det betyder att de gjort en del efter gymnasiet - fortsatt studera eller skaffat sig arbetslivserfarenhet och kanske t o m jobbat som au-pair någonstans, rest och jobbat ett år i Australien, rensat fisk i Norge - alltså fått livserfarenhet. Jag rekommenderar att du jobbar eller läser vidare efter gymnasiet!
4. Ja, tyvärr. Det är mycket ovanligt men det har hänt vid några tillfällen. Det är cirka 10 år sedan två kollegor blev skjutna i Malexander, kanske har du hört talas om det?
5. Vi brukar inte få hot per mejl, men kanske hotar en misstänkt person oss när vi ingriper. Dock är det sällan att poliser blir attackerade på sin fritid eller i sina hem.
6. Du bör inte ha några IG i kärnämnena, du får kämpa för att nå upp till ett G. Det kan gå ändå men med tanke på den tuffa konkurrensen i ansökningsförfarandet, så är det bäst med lägst G.
7. Som sagt, poliser kan bli hotade i tjänsten och det kvittar vad det är för en veckodag - allt beror på vilken händelse det är, vilken misstänkt person det är, påverkan av alkohol/narkotika? Det kan vara lugnt en lördagkväll men hända jättemycket en måndagkväll, det vet man aldrig.
8. Vi brukar ha hundar som hjälp mot en folkmassa. Det kan vara demonstrationer eller vid fotbollsmatcher, då är hund - och häst - bra att ha.
9. En polis får köra jättefort men måste ändå rätta sig efter trafikreglerna i stort. Poliser får köra mot rött ljus men inte fortare än de kan stanna mitt i korsningen. Jag har kört jättefort på motorvägen, då det knappt inte fanns några bilar där.Det kan vara ett larm eller pågående inbrott - då kör du fort som polisman.
10. Ja, en civilpolis får gå med vapen.
 
Ha en skön sommar!
 
Med vänliga hälsningar
  
 
 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Jan Jönsson
Polismyndigheten i Skåne
Rekryteringen
205 90  MALMÖ
040-20 17 71  /  0705-17 17 71
fax 040-20 16 25
[email protected]
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Kommentera här: