RIDTUR I HAGEN

2010 vinter

Idag var jag ute och red på Baarockan, jättekul. Fast vi red i hagen, för det var förmycket snö så vi kunde inte komma ut i skogen. Tråkigt men ändå inte. Vi gjorde upp ett spår i hagen som jag skrittade par gånger först, sen började Baarock tycka det var tråkigt så vi började trava.
Jag höll på nästan att ramla av för jag tappade balansen. Men tur så hade jag western-sadel så jag tog snabbt grepp om hornet så jag ramlade aldrig av, tur var väl det. Men hade landat mjukt ( haha )

/ Elly and Baarock

Kommentarer:

1 Linn Forsström - satsande ponnyryttare:

skriven

sv: Låt mig säga såhär.

Ditt svar var enligt mig inte genomtänkt. Ska hästen lära sig att inte stoa sig när man rider ut, så måste man ju rida ut när man lär bort den ovanan. Och då kan "vad som helst" hända. Det blir inte bättre av att hoppa av och be hästen backa - detta var ju frågan om att få hästen gå FRAMÅT.



Sen har jag ännu en sak att säga, hästen i fråga, som bara varit hos mig under en kort kort tid, har blivit riden med sporrar utomhus och har inte gått framåt utan dom. Nu lyssnar hon var vanlig skänkel och stoar sig OFTAST inte. MEN - jag rider med spö för säkerheten, om hon skulle det. Som nödhjälp. Men som jag skrivit, jag behöver inte använda det, endast visa.

Detta är en unghäst i fråga som blivit felriden, hon har fått göra som hon vill och sånt accepterar jag inte. Säger jag åt henne och gå framåt så ska hon det, men då hon är ett sto och gärna kopplar bort verkligheten så har jag ett spö med på ridturerna för att visa så att hon går framåt.



En häst lär sig inte gå framåt på ridbanan utan man måste trotsa dessa dumheter - och då ingår att rida på vägar osv.

Kommentera här: