Avliden




Idag hände
en mycket tråkig händelse, en av våra hästar har tyvärr avlidit.

När jag skulle ut och rida min häst så såg jag att två andra hästa stog och slogs. Jag gick snabbt dit och sa till dom att lägga av. Stoet som heter Skogfrun spran i väg när jag skrek på henne. Jag gick fram till Månstråle hästen som blev sparkad. Han var intryckt i ett hör och fick sparka på både magen, backben och skulderbladet.

När jag kom fram, var han jätte var, och munköttet av aldes vitt. Ögonen svaga och han hade sjunkit ihoppa sig. Något var väldigt fel. Han kunde inte gå häller, jag försökte vad jag kunde tillslut rinde jag pappa som var inne. Han kom ut kollade han sa bara " Det har inte hänt något han fått kramp elller något liknande " det trode jag verkligen inte på. Men så sa pappa att jag skulle låta honom va sen, sen vad som händer, det gjorde jag.

Efter några minuter föll han ihoppa som om hade skjutit honom. Jag var dock i stallet och fixade min häst. Vi gick ut och kollade mamma blev chockad för det var hon som såg han rammla ihoppa. När jag träffade mamma sa hon " Han är på väg att dö " Jag bar ne, jag vill inte att en häst till ska dö. Min föra häst dog förra året men ändån.

Det gjorde han. Han avled, eller han höl på att avlida. Men så ringde vi veterinären, han kom väldigt fort. Han sa som mamma, att han är tyvärr på väg att avlida. Dom avlivade honom. Nu liggar han i hagen död. Min syster klappad honom sa förväl. Gjorde dock inte jag för jag hade hjälp honom redan. Hade Skogsfrun stot och sparkat honom litte till hade han dött på fläkten. Jag räddade faktist några minuter av hans liv. Dom få minuterna var min förväl. Jag rör aldrig dödda saker fast jag skulle vilja klappa honom säga förväl.

Orsaken var att han blev sparkad, intrykt i ett hörn sparkad på buken och fåt en indre blödning. Det var inget vi kunde göra. Tarman hade fåt smällar och annat. Det var bara att avliva honom. Nu finns han inte mer, jag önksar sjukt mycket att jag hade kommit utte litte tidigare så kanse han hade varit vid liv nu. Men det var en ren olyckshändelse.

R.I.P Månstrålde 2010-05-09 - du kommer alltid finns kvar hos oss!
Dessa bilder är tagna på sommaren 2009 då jag tränade honom.
Olyckor händer så lätt, men när olyckan inträffa är det inte lätt.

/ Natti Elly

Kommentera här: