0 LĂ€s mer >>


Nytt Schabrak, vÀld 249kr - Hööks


Nyrr FleecetÀcke 269kr - Hööks


Ny Grimma 49kr Hööks


Nytt Grimskaft 29kr Hööks 


Nya BandageunderlÀgg 129kr Hööks



Nytt Longerdelta 39kr Hööks

Detta Àr min köplista in för ny tÀvlings termin, dÄ vi hoppas pÄ mycket roliga tÀvlingar och trÀffa mycket nya glada och motiverade distansryttare!

/ Elly - J

KÖPLISTA

0 LĂ€s mer >>



Nu Àr det kvÀll igen,
ibland undrar jag var tiden tar vÀgen. För sÄ sitter man dÀr igen, Àr det kvÀll. Ja. Men nu ska jag sova. Varit ute hos Baarock fixat maten till han och laggt ny betfoder, Àven ny hö till imorgonbitti. Sov gÄtt alla blogg lÀsare!

/ Elly - J

GOD KVÄLL

0 LĂ€s mer >>

NÀrmast, Elvy Ling, dÀrefter Emelie Björklöv och Görel Sigurdson. I stallet Jennie Johansson. Vid hÀsttranssporten Emelie Björklöv och Jane Olsson, uppsittande ryttare Christina MÄrtensson Grgi

Ridsport för de vÄghalsiga

Det gÄr undan nÀr Anklams ryttare sÀtter fart

SJÖBO. 17 kilometer i timmen. SĂ„ snabbt gĂ„r det nĂ€r Anklams distansryttare sĂ€tter fart genom skog och mark.
– Det krĂ€ver att bĂ„de hĂ€st och ryttare fungerar pĂ„ topp, sĂ€ger Ylva Johansson som startade Anklams distansryttarförening för snart 14 Ă„r sedan.

Denna soliga lördagsförmiddag har ett tiotal ryttare samlats pÄ gÄrden i Anklam. Det Àr dags för Ärets första gemensamma ritt och det Àr mycket som ska diskuteras och planeras.
Under dagen ska en bana ses ut inför klubbens första Prova pÄ- ritt den 3:e april pÄ Ekerön.
– Alla Ă€r vĂ€lkomna att vara med pĂ„ prova pĂ„- ritten, oavsett om de har grönt kort och ryttarlicens, förklarar Ylva Johansson.

Förhoppningen Àr att göra sporten mer erkÀnd och att locka fler medlemmar till föreningen.
Internationellt sÀtt Àr distansritt den andra största ridsporten, nÀst efter banhoppning, men i Sverige Àr det fortfarande fÄ som kÀnner till den.
– I bland fĂ„r vi kommentaren ?Distansritt, Ă€r det ni som springer brevid era hĂ€star??, berĂ€ttar Görel Sigurdsson och skrattar.
– Jag skulle vilja se den som kan springa brevid i 17 kilometer i timmen i 16 mil, sĂ€ger hon.

Tjejerna Àr ense om sportens mÄnga fördelar.
– Bland annat fĂ„r man en helt annan kontakt med sin hĂ€st. För en hopphĂ€st innebĂ€r en pressening döden, men vĂ„ra hĂ€star mĂ„ste fungera i alla situationer, sĂ€ger Christina MĂ„rtensson som inte sĂ€llan rider för placeringar i de högre klasserna.

Fakta:
Distansritt Àr maraton till hÀst och rids i strÀckorna 5, 8, 12 eller 16 mil.

Som mest har man 16 timmar pÄ sig att klara den högsta klassen.

Under loppet kontrolleras hÀstens puls och vÀlbefinnande med jÀmna mellanrum i en veterinÀrkontroll.

HÀsten fÄr Àven obligatorisk vila i samband med kontrollerna.



VI ÄR BÄST!

0 LĂ€s mer >>


Nu Àr jag i sjöbo, ska snart gÄ till praktiken men ska göra nÄgra smÄ saker först. Sen skynda mig till praktiken.

/ Elly - J

FRAMME

0 LĂ€s mer >>


Snart ska jag Äkta till Sjöbo igen, jag börjar jobba klockan 12.00
men har rÀtt ont i halsen sÄ vet inte om jag ska. För vill vara frisk i helgen dÄ jag har bokat jÀtte mycket roliga saker. DÄ vill jag absolut inte vara sjuk, men fÄr se om min handledare mÀrker att jag Àr pÄvÀg att bli sjukt. Men vi fÄr se, vill inte jobba ens.

/ Elly - J

ÅKA TILL SJÖBO

0 LĂ€s mer >>


Idag Ă„kte jag till Rosa, till Skurup.
Men inget roligt har hÀnt idag. Varit pÄ min APU men det hÀnde inget specigellt dÀr. Fick ta hand om en vÄrdperson helt, det jag rÀtt krÀvande nÀr min hanledare tittade pÄ. Men ddet gick, imorgon Àr det Torsdag, hoppas nÄgot roligt hÀnder imorgon, jobbar sen. 12.00 - 20.30

/ Elly - J

ROSA IDAG!

0 LĂ€s mer >>






TACK FÖR EN TREVLIG HELG VÄNNER <3

/ ELLY - J

F17 - BILDER

0 LĂ€s mer >>






Finna vÄr bilder, dÄ blommerna börjar komma upp av vÀrmmen! Bilderna Àr fottad sjÀlvklart ut av mig, Ellinor Johansson ( Elly - J )

/ Elly - J

VÅREN PÅ VÄG!

0 LĂ€s mer >>

Kan inte precis sÀga att jag Àr glad för att vara med pÄ bild över allt...

Nu Àr det kvÀll och jag ska sova. Inte hÀnt sÄ mycket idag, men Baarock Àr vacinerad nu sÄ nu kan jag snart anmÀla mig till tÀvlingen den 25april. Det ska bli jÀtteroligt! Jobbade kvÀll idag, men imorgon Àr det morgon till halv 4a sen ska jag ut och jogga en runda med Yja för behöver trÀna konditonen. Vi fÄr se!

/ Elly - J

SOV GÅTT!

0 LĂ€s mer >>

Fick gÄ upp klockan 07:00
ungefÀr, för det var praktik. Men var sÄ trött sÄ jag nÀstan inte ens kom upp. Sen nÀr jag vÀl var upp sÄ gick det. Men nÀr det blev sÄ lungt pÄ stÀllet dÀr jag var sÄ rÄkade man sommna till ibland, i alla fal stÀnga ögonen. Men man vaknade snabbt igen. SÄ gick kolla sÄ jag kunde göra nÄgot hela tiden, sÄ jag inte blev tröttare.

Eftermidag sÄ var jag ute med Yja en timme i skogen gick runt sjön och tittade pÄ mammas finna blommor hon hade planterat för lÀnge sen i vÄr "trÀgÄrd" De var underbart vÀder, dock blÄste det lite för mycket pÄ vissa stÀllen. Men skönt.

Skulle trĂ€nat idag pĂ„ gymmet men behöver villa lite efter F17 lite, sĂ„ jag fĂ„r trĂ€na pĂ„ Onsta. För imorgon jobbar jag kvĂ€ll. TRÅKIGT, men det funkar. Snart Ă€r över, mĂ„ste sĂ€g att min hanledar har lura mig, jag har jobbat över 8 timmar varje gĂ„ng. SĂ€ger till henne i morgon.

/ Elly - J

PRAKTIK IDAG MED

0 LĂ€s mer >>


Jag i mattafÀren innan jag Äkte frÄn Tomelilla

Fredagen den 25/4: Tog jag bussen upp till Krisandstad för att Äka pÄ en rolig utflykt pÄ F17. Alla trÀffades pÄ Finskan som de kallades, och blev kollade sÄ alla fans dÀr som skulle vara dÀr. Och vi blev uppdellade för vissa skulle fÄ skjuta andra inte. Jag blev en av de som skulle. Vi Äkte till FRIVILIGA som det sod, och alla 40st personer som vi samma rum. Kan berÀtta att det var varmt, men skönt var det. Fick Àven kvÀlls fika.

Lördagen den 26/4: SÄ gick vi upp 07:30 fast jag var vaken innan, vi fick stÀda och packa vÄra ryggsÀkar. Sen var de frukost. Efter de satt vi upp vÄra sovtÀllt dÀr vi skulle sova. Efter det gick vi i 15minuter till skjutbanan, uppdelade i 2 olika grupper. Först gick vi igenom vapent funktion, seden lÀra oss ladda med mera. Sen skulle vi börja skjuta, först pÄ 30meters avstÄnd vilket var vÀldigt svÄrt sittanden, men liggande var rÀtt OK. Efter det skulle vi skjuta 50meters avstÄnd, vilket var lÀttare för mig, klarade bÄde, liggande med stöd, liggande utan stöd, sittande, men tiden rÀkte inte till att testa hur det var att stÄ att skjuta. Dom sa att jag var vÀdligt duktigt, fast jag aldrig hÄlt i ett vapen innan. PÄ kvÀllen skulle vi tÀnda vÄr kamin som skulle sÄ i tÀlet, fast vÄran var inte sÄ bra. SÄ jag fröss hela naten kunde kanppt sova en timme. Fast jag hade alla klÀder pÄ mig, gick det ÀndÄn inte. Andra sov som sten.

Söndag den 27/4: SÄ var det sommartid, men jag var vaken för var vaken hela naten pga. det var sÄ kallt. Vi gick upp ungefÀr 06:30 Vi skulle paka ihoppa alla vÄra saker för att vi skulle lÀgga ner tÀltet igen. Efter vi fixat tÀltet sammt Àtit lite frukust, och stÀdat tÀlt, kaminen, rören, lite runt om vÄrt tÀlt. SÄ skulle omrÄdet stÀdas. Jag hittade inte mycket skitt precis men andra gjorde. Efter det, sÄ pratade vi lite ned FÀnrik ( grads betÀkningen ) efter det skulle vi ha en utvardering, sen var det lunch. Eller sÄ var det tvÀrt om, kvitar. NÀr vi gjort allt detta Äker vi tillbax till Finskan, för en Ätersamlling och för att sÀga hejdÄ till alla instruktörer. Och fÄ ny kallese och anmÀlan. Vi gjorde ett skÀmmt med de andra som var pÄ Kungsholmen, vi stÀlde oss vi vattnet och skrek till dom " Andra sidan Àr ni klara?! " - men det blÄst sÄ, sÄ de hörde vÀl inte oss. Efter allt detta Äkte vi hem. Jag somnade pÄ bussen som en sten.

Uvardering: Tycker helge var sjukt rolig som alla andra varit, mycket lÀrorikt och intressan. Man lÀrde sig jÀttemycket. Och fick göra saker man aldrig trott man skulle göra. TrÀffa nya mÀnniskor och kunde verkligen ha det jÀtte roligt. Nakdelen var att vi inte fick vÀrme i tÀltet sÄ jag frösst sÄ mycket, att jag inte skunde fÄ upp vÀrmen igen. Men annars supper helg. Tack till alla instruktöre!

TrÀning till nÀsta övning: MÄste trÀna konditonen mer tycker jag, styrketrÀna mycket mer. Allt blir lÀttare om man Àr i supper form. Vilket jag var bÀttre denna gÄngen en förragÄngen. SÄ fortsÀtta att trÀna som jag gör nu.

/ Elly - J

F17 helg - 25 till 27...

0 LĂ€s mer >>


Som ni mÀrker har bloggen varit vÀldigt oaktiv
, pga att jag inte Ärkat eller inte haft tid. Men nu Àr det bÀttre och ska vara nogan med att skriva blogg varje dag. Som ni mÀrker Àr de ingen vanlig blogg uten en minnes blogg för mig sjÀlv och minna vÀner!

/ Elly - J

AKTIV IGEN!

0 LĂ€s mer >>


Ne, nu mÄste jag gÄ. Jag ska till min APU vilket Àr vÀldigt trÄkigt nu. Men fÄr hoppas att jag överlever denna gÄngen ocksÄ. Vill till skolan nu, inte ha apu lÀngre. TrÄkigt.

/ Elly - J

DÅ DRAR JAG

0 LĂ€s mer >>


VÅR-BILDER

0 LĂ€s mer >>

Starten gick i mörker!

Men galoppera vi soluppgÄngen passar nog bra!


Tuff banna var de!

Njuta av utsikten fÄr man göra!


Men Àven tÀnka pÄ tempo sÄ man inte hamnar sist i leddet!


Rida i lag Àr sjÀlvkar ocksÄ en utmaning!


Rida sjÀlv Àr en utmaning det med!*


Svenskarna!


DÄlig bild - men att vinna Àr en stor Àra, vissar pÄ hur tapper ryttare & hÀsten Àr tillsammans! 160/km 16 mil pÄ en dag  i ett land som har 35grader varmt!!!

/ Elly - J

DISTANSRYTTARES DRÖM

0 LĂ€s mer >>
Baarock & Jag vÄren 2011


Om Baarock
Baarock Àr den ensamma valaken hemma hos os, mycket trevlig Àlskar distans. Han tycker sjÀlv om ( tor jag ) skog och natur dÄ vi kan undersöka saker utan att han blir rÀdd. VÀldigt modig och orÀdd, vÄgar att taförsig och bussa och vakta upp. En utmÀrkt distanshÀst dÄ han tycker om att springa, galoppera, mycket lite skritta. Gillar att arbeta, allt utom dressyr, för det hatar han. Han Àr trÀnade i FRIHETSDRESSYR det tycker han dom. Baarock blev min hÀst  2010 - 12 - 24 - nu ska jag bare regestera om han sÄ jag stÄr som Àgare pÄ   SAHF | Svenska ArabhÀstföreningen.

/ Elly - J

DISTANSRYTTARE - PÅ V...