0 LĂ€s mer >>

Jag vill verkligen se denna filmen, verkar vÀldigt intresant och det Àr besera pÄ san historia eller det ska spelas i verkligen heten. NÄgon som vill se den med mig?

Armadillo

0 LĂ€s mer >>
Hehe, orkar inte komma pÄ en rubrik som passa denna dagen. SÄ kan det vara ibland, det har inte hÀnt sÄ mycket idag. Kanske, skola det vanliga trÄkiga. TrÀffade Filippa och hennes bebis Chanel, jÀtte söt. TrÀffade Anneli ocksÄ, det Àr Rosas kompisar men vet vem dom Àr.

PÄ KvÀllen fick man fixa stallet igen, syran sticker ut rider sÀger att hon och jag ska fixa det tillsamman. Men som vanligt fixar man det sjÀlv. För annars dampar hon om det inte Àr klart, det gör hon ju vilket fal som hÀlst.

Men jag fixade stallet som hon sa, sen skulle jag ju fÄ lÄna henne mjukis det sa hon ja till inne Sen pÄ kvÀllen fick man det inte lÀngre. DÄ gnÀllde hon pÄ att jag skulle tagit in hÀstarna, men hon sa inget om det. DÄ dampar hon som vanligt.

SÄ jag fick inte lÄna mjukisarna som jag skulle fÄtt bara sÀker för att hon fick fixa hÀstar, omgad hon Àr omognare en vad en sten Àr. Ja ja, det Àr vÀl sÄ nÀr man gÄtt i 7-10 iaf i hennes fel. SÄ nu fick jag inte lÄna dom till uttedagen i morgon. Men jag tar jins och en tröja jag överlever utan. Tydligen gör hon inte det. NÀ men vÀldigt omogen. Hon tycker jag Àr det. Hehe, skaffa ett liv alltsÄ.

Jag ska fortsÀtta lÀsa min bok som jag berÀttade om förra inlÀgget. Kunde inte lÀsa den igÄr, för jag glömde den i skolan. Suck det var jobbigt att jag inte kunde lÀsa den, man jag har faktiskt överleft det med.

Imorgon Àr det ute dag som sagt, ska vÀl bli roligt knappast... men Àr med mina vÀnner hoppas jag. Sen Äker man bil hem. Det Àr fredag, om syran ska lÄna sadelen mÄste hon smörjaden. Men blir sÀker att jag sjÀlv fÄr göra det. Eller sÄ gör hon inte det.

Sen har hon slarvat bort en ring frÄn min martingal som hon ska fixa ocksÄ. Annars sÄ Àr det sista gÄngen hÄn lÄnar min sadel av mig.

/ Natti Elly-J

Rubrik fritt

0 LĂ€s mer >>



Sitter tÀnker pÄ att jag inte kan bli polis, det kÀnns inte alls kul. Jag tycker denna musikvideon passar bra. Melodien tycker jag nog mest.  Jag tÀnker pÄ vad jag ska bli nu. Jag vill fÄ ut det ur min huvud och ut mitt liv sÄ jag kan tÀnka pÄ annat och inte det, vÀldigt jobbigt. TÀnk sjÀlv en dröm du önskat sen lÀnge, sen sÄ kommer det fram att du inte kan bli det pga av synfel. Det Àr ingen trevlig upplevese.TÀnk om jag inte kan bli nÄgot nu bara för synfelen. Vem vet...

/ Natti Elly

Tanke lös

0 LĂ€s mer >>

Hejsan alla blogglÀsare, tyvÀrr sÄ vet jag att mina inlÀgg blivit försenade mycket annat. Pga av tids brist, hÀstarna och skola.

Jag Àr nervös för att fÄ veta vilken skola jag kommit in pÄ. Men tror jag kom in i Svedala. Men vÀldigt lÄngt att Äka ifrÄn sjöbo. SÄ tÀnker pÄ det. Jag hoppas att jag kommit in i Lund eller kanske i Malmö, vi fÄr se. Vi hoppas pÄ det bÀsta. Iaf jag gör det, vill verkligen komma in i Lund kÀnner mig mer hemma dÄ. Jag Àr född i Lund men uppvÀxt i Anklam, alltsÄ Sjöbo, men dÀr jag bor heter Anklam.

Malmö idag som du ser pÄ rubriken, jag var kollade avslutnings klÀder och maskerad klÀder. Vi ska ju ha det nÀr vi sluta nian. Jag vet inte riktigt vad jag ska klÀ ut mig till. Men först tÀnkte jag militÀr, men hittar inga militÀr klÀder. Eller camoflash klÀder.
Nu kanske jag ska klÀ ut mig till en ond joker med vapen. Lite roligt. Smart ide ocksÄ. Men vi fÄ se. Min kompis sÀger att hon ska klÀ ut sig till en buske, faktiskt lite roligare Àn mitt.
Kollade efter avslutning klÀder med men hittade precis inge som jag tyckte skulle passa mig. Men hittade jag sa  "syran fy " vad  " ful " eller nÄgot likanden. Jobbigt..., men.

Gamla boken Àr ut lÀst,  men den förra som hette " Jag Àr femton Är vill inte dö " av Christine Arnothy var jÀtte bra. Om man vill verkligen upplev hur det kÀnde, ska man lÀsa den boken.  Boken utspelar sig sÄ klart under andra vÀrldskriget mot slutet. Du kommer fÄ en jÀtte bra inblick hur jobbigt det var och svÄrt att över leva under den tiden. Och hur rÀdda dom Tyskarna som inte var med i kriget för ryssarna.
Rysarna kunde ta dom ocksÄ. Det stod det i boken iaf. Dom fick inte rÀdda skadade tyskar för dÄ sköts dom direkt, hÄna rysarna eller berÀtta saker som dom inte tyckte var lönt att veta dödades man. En mening skriver jag av, " Till slut drog soldaten röd av vrede upp revolvern och tömde hela magasinet i magen pÄ vÄr kamrat. " han protesterade att gÄ. Blev dödad, Det Àr en otÀck bok men mycket bra.



Ny bok,  " Flickan som överlevde " hetter den, jag ska börja lÀsa den ikvÀll. Verkar jÀtte spÀnnande Hon har överlevt andra vÀrldskriget och Àr inte sÄ gammal. HÀr kommer inledes som jag tog frÄn baksidan.
" Året Ă€r 1945 och sjuĂ„riga Barbie och hennes syster Eva Ă€r instĂ€ngda i ett krigshĂ€rjat Tyskland. Deras far Ă€r försvunnen och de befinner sig mer Ă€n tjugo mil frĂ„n mors nĂ€r de nĂ„s av nyheterna om den framryckande armĂ©n. De stĂ€ller inför ett synes omöjligt val: att invĂ€nta de frĂ€mmande truppernas invasion eller att flya till fots. "
SÄ stÄr det med en liten kursiverad text som jag skriver av ocksÄ,
" Flickan som överlevde vann Engelska priset Richard & Jurys tÀvlingen den bÀsta sanna historien. Denna har lÀger toppat de brittiska försÀljingslitorna och översatts till flera sprÄk. " Denna boken mÄst dÄ var vÀldigt bra.

/ Natty Elly

Malmö idag

0 LĂ€s mer >>
Detta har vi pratat om, nu Àr drömmen som polis borta pga av min syn, kolla nÀr vi började skriva med varandra. Snart ett Är har jag mejla med Janne och fÄt minga frÄgor besvarade. Ganska bra tycker jag. Idag ska vi till Lundakanevalen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen Ellinor,
 
som reglerna Àr idag sÄ mÄste du uppfylla kraven pÄ grundsyn - alltsÄ uppnÄ de vÀrdena som jag tidigare skrev om, annars kan du tyvÀrr inte bli polis. Jag vet att nÄgra sökande till polisutbildningen gjort laseroperation av ögonen men det ska man i sÄ fall inte göra för att kunna söka in pÄ en utbildning utan i sÄ fall för att överhuvudtaget fÄ bÀttre syn. Men det Àr dyrt och kanske inte gÄr att genomföra i samtliga fall, lÀkarna bestÀmmer.
 
ha det bra
 
/ Janne
 

>>> Elly J <[email protected]> 5/7/2010 10:33 >>>
Hejsan
 
Okej, det var trÄkigt att höra. Jag har dock inte grungsynen. SÄ blev vÀldigt besviken.
Men har jag ingen chans att bli polis nu eller?
 
/ Ellinor
 

Date: Fri, 7 May 2010 11:50:42 +0200
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej,
 
jo du mÄste klara uppsatta grÀnser vad gÀller syn, hörsel och fÀrgseende annars gÄr det inte sÄ bra att söka till polisutbildningen.
 
/ Janne


>>> Elly J <[email protected]> 5/3/2010 8:44 >>>
Hejsan!
 
Okej, jag vill faktiskt inte bli "rik" precis, jag vill bara ha ett bra jobb och kunna utvecklas.
 
Om vi gÄr lite nÀrmare pÄ det hÀr med ögon och synen. Om man ha under, för det kan man sÀker ha.
Kan man dÄ inte bli polis?
Jag ska till optikern i morgon ( Tisdag ) sÄ ska kolla vad jag har.
 
HÀlsningar Ellinor
 

Date: Thu, 29 Apr 2010 14:26:44 +0200
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej igen,
 
jo du mÄste ha viss grundsyn. Om 1.0 Àr perfekt syn, ska du minst ha 0.1 okorrigerat per öga - alltsÄ utan hjÀlpmedel. Med linser eller glasögon ska du minst ha 0.8 per öga. Du ska dessutom inte ha nÄgra problem med fÀrgseendet.
 
Efter fem terminers utbildning sÄ blir du polisassistent, alltsÄ den vanliga polisen som du ser i en polisbil eller pÄ gator/torg. Som alldeles fÀrsk polis tjÀnar du 20 000 kronor - före skatt. Efter tre Är har du ytterligare nÄgon tusenlapp och efter sex-sju Är kommer du upp i 25 000 kronor i mÄnadslön - fortfarande före skatt.
 
Du kanske inte blir rik i pengar, men du blir rik pÄ erfarenheter. Du fÄr i polisyrket vara med om saker som inga andra yrkersgrupper fÄr. Det Àr ett intressant jobb, som nÀstan alltid har med mÀnniskor att göra.
 
/ Janne


>>> Elly J <[email protected]> 4/24/2010 6:46 >>>
Hejsan Janne
 
Har inte svarat för jag har inte kommit pÄ nÄgra nya frÄgor att stÀlla dig. Men nu har Ànnu nÄgra frÄgor kommit i min huvod.
 
Jag tÀnkte mycket pÄ det hÀr med synen efter som jag anvÀnder bÄde linser och glasögon, dÄ undrar jag vad Àr grundsynen?
Men mÄste vÀl ha en grundsyn för att kunna söka som polis.
 
Sen sÄ hade vi i skolan en allvarlig diskussion om polisernas lön, mina vÀnner sÀger att man fÄr jÀtte dÄligt betalt som polis, men ÀndÄn sÄ saknas det poliser i sverige.
Är det sant att man fĂ„r dĂ„lig lön?

/ Ellinor - ha en trevlig dag i vÄrvÀdret!

Date: Tue, 16 Mar 2010 08:56:48 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej Ellinor,
 
jo jag gör en massa andra saker ocksÄ, men vi svarar pÄ alla mail. Sen tror jag att om nÄgon - vem som helst - blir skjuten, sÄ fÄr den personen förtur pÄ sjukhuset.
 
/ Janne


>>> Elly J <[email protected]> 3/10/2010 3:59 >>>
Heja
 
Okej, men gör du inget annat mer Àn sitter vid datorn och svar pÄ mina frÄgor?
Sen tÀnkte jag och en polis blir skjuten, kommer den polisen fÄ förtur till sjukvÄrd? 
 
Mvh Ellinor

Date: Mon, 1 Mar 2010 08:06:34 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej,
 
du tar inte med vapnet hem, du mÄste lÄsa in det i ett vapenskÄp i ett speciellt rum efter tjÀnstgöringens slut.
Det Àr viktigt att ditt vapen förvaras pÄ rÀtt sÀtt.
 
/ Janne


>>> Elly J <[email protected]> 2/26/2010 9:33 >>>
Hejsan
Okej. nÀr man jobbar som polis sÄ har man ju vapen. Vad hÀnder om man tar med det hem efter jobbet?
 

Date: Thu, 25 Feb 2010 08:58:29 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej,
 
du fÄr jobba som polis till pensioneringen, alltsÄ tills du Àr 65 Är.
 
/ Janne


>>> Elly J <[email protected]> 2/22/2010 12:26 >>>
Hej!
 
Okej, jag tÀnker pÄ det hela tiden. Jag gillar att trÀffa nya mÀnniskor varje dag. Det Àr liksom ett "Àventyr", man vet ju inte vad som kommer hÀnda nÀsta dag o.v.s. Jag har inte svÄrt för att prata med folk. SÄ det finns mÄnga fördela med mig.
 
Hur lÀnga fÄr man jobba som polis?

Date: Wed, 17 Feb 2010 11:19:37 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: FW: Sv: RE: Polisen

Hej Ellinor,
 
lumpen Àr bra, hoppas du kommer in dÀr. Det Àr ju ganska svÄrt idag att fÄ göra lumpen. Annars lÄter sprÄk (tyska) inte helt fel, speciellt om man Äker till Tyskland och lÀser dÀr.
 
Jo, jag var 23 nÀr jag sökte in till polisutbildningen och det var 1978. AlltsÄ Àr jag 55 Är nu och tycker jobbet fortfarande Àr mycket intressant. NÄgon har rÀknat ut att det finns 35 olika jobb "inom jobbet" och det Àr ju bra. Tröttnar man sÄ smÄningom pÄ att köra polisbil, sÄ finns mÄnga andra inriktningar inom samma arbetsgivare - och det Àr en styrka!
Man anvĂ€nder vapen som en yttersta utvĂ€g. Jag har aldrig behövt skjuta mot nĂ„gon person och det Ă€r jag glad för. Men det hĂ€nder Ă€ven om det Ă€r sĂ€llan. Som polis fĂ„r du vara med om mycket, sĂ„ mycket sĂ„ det Ă€r omöjligt att mejla om det. Är du intresserad av mĂ€nniskor sĂ„ mĂ„ste polisyrket vara ett mycket bra alternativ.
 
VÀnliga hÀlsningar
Janne


>>> Elly J <[email protected]> 2/17/2010 8:36 >>>

 

From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen
Date: Thu, 11 Feb 2010 20:52:13 +0100

Hejsan!
 
SjÀlv har jag tÀnkt mig att jag ska göra lumpen, efter jag har gÄtt ut tredje ring, Men kommer jag inte in sÄ har jag tÀnkt mig att utbildas till vÀktare eller ornings vakt och söka till lumpen igen men nÀsta Är. Tyckte det lÄter som en bra plan. Iaf hittills.., vad tycker du? Och under tiden vill jag resa till Tyskland och lÀsa tyska, vorde roligt.
 
SÄ SÄ du sökte nÀr du var 23 Är?, oj, det var tidigt. Men hur gammal Àr du nu?
Hur mÄnga olika jobb finns det innom polisen?
Vilka tillfÀllen behöver polisen anvÀnda sitt vapen?
Vet du nÄgot du tyckte var lÀskigt/Àckligt inom polis jobbet?
 
MvH Ellinor J, och ha en fortsÀtt bra dag, ha roligt med snön!
 

Date: Thu, 11 Feb 2010 08:26:13 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej Ellinor,
 
du ska vara 20 Är för att söka till polisutbildningen. SjÀlv var jag 23 Är och det var en bra Älder tyckte jag dÄ. Nu Àr medelÄldern pÄ en polisstudent 26 Är, alltsÄ har studenterna hunnit skaffa sig arbetslivserfarenhet och/eller andra studier - som vÀger tungt nÀr du söker utbildningar/jobb. SjÀlv hade jag inte haft en tanke pÄ polisyrket förrÀn en fotbollskompis kommit in pÄ polisutbildningen i Stockholm och visade kursmaterial dÀrifrÄn. Sen sökte jag och kom in. Och det har jag aldrig Ängrat, jag trivs utmÀrkt och Àr man intresserad av mÀnniskor Àr detta ett mycket intressant yrke - du fÄr vara med om mycket!
 
/ Janne


>>> Elly J <[email protected]> 2/10/2010 10:12 >>>
Hejsan
 
Okej, jag ser inga nackdelar med det. Konstigt det Àr lÄng tid innan jag nÄr fram. Men vid vilken Älder fÄr man sökar till polishögskolan? Varför blev du polis?
 
MvH Ellinor
 

Date: Wed, 10 Feb 2010 09:06:23 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej igen Ellinor,
 
fördelarna tycker jag att det Àr en god kamratskap och att man hela tiden jobba för att hjÀlpa mÀnniskor. Nackdelarna Àr nog att man jobbar mÄnga kvÀllar, helger och midsommarafton, nyÄrsafton, julafton osv.
 
/ Janne


>>> Elly J <[email protected]> 2/10/2010 7:06 >>>
Hejsan igen
 
Nu har jag frÄgor i huvudet, den ena Àr, vad Àr nackdela och fördela med att var polis?
 
/ Ellinor
 

Date: Mon, 8 Feb 2010 12:30:33 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej Ellinor,
 
det lutar Ät misshandel. Enligt lagtexten ska man kÀnna smÀrta, men det brukar man ju göra nÀr man blir dragen i hÄret och dessutom sparkad.
 
/ Janne


>>> Elly J <[email protected]> 2/8/2010 12:27 >>>
Hejsan
 
Okej, för mig sÄ gÀller det pÄ tisdag och torsdag. Sen undrar jag en sak som hÀnde i helgen. Om tvÄ tjejer gÄr pÄ en utan nÄgon anledning, som drar i hÄret och utför sparka, Àr det misshandel?
 
/ Ellinor

Date: Mon, 8 Feb 2010 08:04:52 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej,
 
det Àr mÄnga Är sedan jag gjorde ett nationellt prov men jag kan tÀnka mig att det Àr nÄgot liknande.
DÀr finns tre svarsalternativ till varje frÄga, sÄ det Àr typ kryss i rÀtt ruta som gÀller.
 
/ Janne

>>> Elly J <[email protected]> 2/5/2010 7:05 >>>
Hejsan
 
Jag vet, Àr smartare en vad vissa tror..., sÄ det Àr som ett Nationellt prov? typ
 

Date: Fri, 5 Feb 2010 10:25:34 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej igen,
 
du har rÀtt - Àven om du har godkÀnt i Svenska B pÄ gymnasiet sÄ mÄste du ÀndÄ skriva det dÀr svenskprovet hos oss. VÄrt prov Àr uteslutande lÀsförstÄelse sÄ du kan egentligen inte trÀna pÄ det. Du lÀser 12 texter (en Ät gÄngen) och svarar pÄ en massa frÄgor.
SĂ„ ligger det till.
 
/ Janne


>>> Elly J <[email protected]> 2/4/2010 5:49 >>>
Hejsan
 
AjdÄ, men om man inte klarar av det dÀr provet ok man har haft svenska B i svenska pÄ gymnasiumet ok fÄt gokÀnt alla proven dÀr, sÄ det kan inte övervÀga svenskan dÄ? om du förstÄr vad jag menar
 

Date: Wed, 3 Feb 2010 15:42:39 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej igen,
 
dyslexi Àr naturligtvis ett problem nÀr man ska t ex stava. Söker du till polisutbildningen sÄ skriver du ett prov i svenska. Normalt en timme men visar du upp ett dyslexi-intyg sÄ fÄr du tvÄ timmar pÄ dig. Det Àr den enda hjÀlpen du kan fÄ under antagningsprocessen till polisutbildningen.
 
HĂ€lsningar
Janne


>>> Elly J <[email protected]> 2/2/2010 4:00 >>>
Hejsan!
 
Okej det var litte trÄkigt, att man inte ens ska komma pÄ en studio besök. Men jag har nÄgot som heter dixlisin eller hur det stavas, att man kan ha svÄrt för att stava. Hur mycket kan det pÄverka mig om jag vill bli polis?
 

Date: Wed, 27 Jan 2010 11:42:09 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej igen Ellinor,
 
lumpen ska du göra - om du fÄr. Du ska i sÄ fall mönstra först och det gör man vid Pliktverket. Det Àr typ olika tester. Jag vet inte riktigt hur dom gör idag - en del regler Àndras Är efter Är - men du fÄr söka infon pÄ Internet, prova och sök pÄ "försvarsutbildning". Lumpen brukar man göra nÀr man Àr 18-19 Är.
Praktisera eller komma pÄ en/tvÄ-dagars studiebesök hos oss fÄr man inte. Det Àr sekretesslagen som hindrar. Det gick förr men upphörde omkring Är 2002, tror jag.
 
Ha en skön dag i vinterlandskapet.
/Janne


>>> Elly J <[email protected]> 1/26/2010 7:54 >>>
Hejsan!
Det blir jobbigt vĂ„ ska svar. Det vari inte ens den frĂ„gan jag stĂ€lde. Den imfo du skrev kan man ju hitta pĂ„ hemsidan. Jag kan Ă€nnu inte söka för jag Ă€r inte en myndig. Jag har prattat medJanne hella tiden innan, vill oxĂ„ dĂ€rför fĂ„ svar av honom. Det blir bara sĂ„ att jag vĂ€nta hĂ€lder lĂ€ngre tid pĂ„ svar en att en annan svara. Ännu engĂ„ng sĂ„ var det inte den frĂ„ga jag frĂ„gade efter. Nu har jag fĂ„t en ny frĂ„ga i mitt huvod. Finns det inget sĂ€t man kan praktisera som polis eller studiobesök en/tvĂ„ dagar?
 
Tack för svar!
Ellinor J
 

Date: Mon, 25 Jan 2010 14:49:30 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej!
 
Vill du bli polis sÄ söker du 15 mars eller 15 september. GÄ in och lÀs vilka krav som stÀlls pÄ polisens hemsida och det Àr ocksÄ via hemsidan du skickar in din ansökan. Uppfyller du kraven fÄr du göra svenskprov. Klarar du det har du möjlighet att gÄ vidare till fysiska tester. Efter dessa görs Ànnu en gallring och dÀrefter blir man, om man gÄr vidare, kallad till Pliktverket dÀr man blir intervjuad av polis, psykolog och kollar din fysiska status samt gör ett anlagstest. DÀrefter görs den slutgiltiga uttagningen.
 
HĂ€lsningar Åsa Berggren
 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Polismyndigheten i SkÄne
Rekryteringen
205 90  MALMÖ
Åsa Berggren 040-20 10 25 /
0701-46 22 93
Jan Jönsson 040-20 17 71 /
0705-17 17 71
Fax; 040-20 16 25
[email protected]
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


>>> Elly J <[email protected]> 1/22/2010 5:48 >>>
Hejsan!
Okej, jag har sÄ mycket som flyger i huvodet nÀr jag tÀnker. Men jag vill göra lumoen, Àr det svÄrt att komma in? hur gör jag i sÄ fal?
 
/ Ellinor Johansson
 

Date: Mon, 28 Dec 2009 08:16:07 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej Ellinor,
 
om du har s k anstrÀngningsastma Àr det sannolikt beroende pÄ hur allvarlig den Àr - för att bli polis. Avgörandet har (Àn en gÄng nÀr det gÀller medicinska frÄgor) lÀkaren pÄ Pliktverket. Du kan ringa denne pÄ 0771-244000.
 
VÀnliga hÀlsningar
Janne


>>> Elly J <[email protected]> 12/26/2009 5:57 >>>
Hej!
Okej, sĂ„ bra. Inte för jag har det. Men undrade. Om man har astma, anstrĂ€nings astma. Kan man Ă€ndĂ„n bli polis? Är det svĂ„r att bli polis?
 

Date: Tue, 24 Nov 2009 16:24:17 +0100
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej igen Ellinor,
 
visst kan du bli polisman fast du haft anorexi och har du ett intyg att du Àr frisk sÄ Àr det bra. NÄr du lÄngt i vÄr antagningsprocess sÄ ingÄr en lÀkarundersökning och dÀr diskuteras frÄgan - och det Àr lÀkarens bedömning som kommer att gÀlla.
 
HĂ€lsningar
Janne


>>> Elly J <[email protected]> 11/24/09 11:50 >>>
Hejsan!
 
Jag har en frÄga som jag kan fÄ svar pÄ via mejl, om man haft aniroxia kan man bli pols ÀndÄn. Om man har ett friskt intyg pÄ att man Àr frisk. finns det en chans att mann kan bli polis ÀndÄn?
 

Date: Tue, 15 Sep 2009 09:46:04 +0200
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: RE: Sv: RE: Polisen

Hej igen,
 
040-20 17 71 eller 0705-17 17 71.
 
HĂ€lsningar
Janne


>>> Elly J <[email protected]> 09/14/09 11:30 >>>
Hej!
 
A, det kunde var  mycket bra. Men dock har jag inte ditt nummer...
 

Date: Mon, 10 Aug 2009 13:25:58 +0200
From: [email protected]
To: [email protected]
Subject: Sv: RE: Polisen

Hej Ellinor,
 
jag har haft semester men du fÄr gÀrna ringa mig sÄ kan jag berÀtta lite och du kan frÄga om det mesta.
 
HĂ€lsningar
  
 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Jan Jönsson
Polismyndigheten i SkÄne
Rekryteringen
205 90  MALMÖ
040-20 17 71  /  0705-17 17 71
fax 040-20 16 25
[email protected]
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


>>> Elly J <[email protected]> 07/18/09 10:09 >>>
Hej Jan,
 
Tack för dina svar, förmodligen kommer det att komma fler frÄger. Men om det Àr du som kommer svar nÀsta gÄn, sÄ undar jag hur du gjorde för att bli polis, hur gick din utveckling till?
 
MvH Ellinor Johansson 
 

Date: Fri, 17 Jul 2009 08:52:50 +0200
From: [email protected]
To: [email protected]
CC: [email protected]
Subject: Polisen

Hej Ellinor,
 
tack för e-brevet den 16 juli 2009. Jag svarar pÄ dina bÄda mailadresser sÄ fÄr vi hoppas att ett svar nÄr dig.
 
HÀr kommer svar pÄ dina frÄgor:
1. MP stÄr för militÀrpolis.
2. Ja, det stÀlls höga krav pÄ en polis men jag vet inte om man kan sÀga för höga. Polisen bestÄr av ett genomsnitt av befolkningen. NÀr du söker in till polisutbildningen sÄ Àr kraven inte jÀttehöga men det Àr en tuff konkurrens, mÄnga vill bli polis.
3. Du kommer inte in snabbt och enkelt pÄ polisutbildningen. MedelÄldern Àr 26 Är nÀr studenterna börjar polisutbildningen och det betyder att de gjort en del efter gymnasiet - fortsatt studera eller skaffat sig arbetslivserfarenhet och kanske t o m jobbat som au-pair nÄgonstans, rest och jobbat ett Är i Australien, rensat fisk i Norge - alltsÄ fÄtt livserfarenhet. Jag rekommenderar att du jobbar eller lÀser vidare efter gymnasiet!
4. Ja, tyvÀrr. Det Àr mycket ovanligt men det har hÀnt vid nÄgra tillfÀllen. Det Àr cirka 10 Är sedan tvÄ kollegor blev skjutna i Malexander, kanske har du hört talas om det?
5. Vi brukar inte fÄ hot per mejl, men kanske hotar en misstÀnkt person oss nÀr vi ingriper. Dock Àr det sÀllan att poliser blir attackerade pÄ sin fritid eller i sina hem.
6. Du bör inte ha nÄgra IG i kÀrnÀmnena, du fÄr kÀmpa för att nÄ upp till ett G. Det kan gÄ ÀndÄ men med tanke pÄ den tuffa konkurrensen i ansökningsförfarandet, sÄ Àr det bÀst med lÀgst G.
7. Som sagt, poliser kan bli hotade i tjÀnsten och det kvittar vad det Àr för en veckodag - allt beror pÄ vilken hÀndelse det Àr, vilken misstÀnkt person det Àr, pÄverkan av alkohol/narkotika? Det kan vara lugnt en lördagkvÀll men hÀnda jÀttemycket en mÄndagkvÀll, det vet man aldrig.
8. Vi brukar ha hundar som hjÀlp mot en folkmassa. Det kan vara demonstrationer eller vid fotbollsmatcher, dÄ Àr hund - och hÀst - bra att ha.
9. En polis fÄr köra jÀttefort men mÄste ÀndÄ rÀtta sig efter trafikreglerna i stort. Poliser fÄr köra mot rött ljus men inte fortare Àn de kan stanna mitt i korsningen. Jag har kört jÀttefort pÄ motorvÀgen, dÄ det knappt inte fanns nÄgra bilar dÀr.Det kan vara ett larm eller pÄgÄende inbrott - dÄ kör du fort som polisman.
10. Ja, en civilpolis fÄr gÄ med vapen.
 
Ha en skön sommar!
 
Med vÀnliga hÀlsningar
  
 
 
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Jan Jönsson
Polismyndigheten i SkÄne
Rekryteringen
205 90  MALMÖ
040-20 17 71  /  0705-17 17 71
fax 040-20 16 25
[email protected]
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

TrÄkiga polis drömen....

0 LĂ€s mer >>


Barock till höger, mÄnstrÄle till vÀnster

Baarock till vÀnster, MÄnstrÄle till Höger - R.I.P

Dagen Àr slut igen, tiden gÄr verkligen fort nu för tiden. Vi slutar snart skolan vi ska ha typ maskerad snart. TÀnker lite pÄ hur jag ska se ut, ska nog klÀ mig som en miletÀr eller nÄgot i den stilen. MÀr vi ska ha lÀra mida eller avlslutning vet jag inte riktigt. Har inte tÀnkt ut det. Men mÄste börja med det nu. Vissa började redan för tvÄ mÄnader sen.

Det Àr en vecka sen MÄnstrÄle gick bort, det kÀnns lite konstigt i mellan Ät. Men det tar tid att vÀnja sig. Jag har fÄt trÄkiga kÀnslor och negativa saker. Men jag vÀnjer mig.

Vet inte om jag ska tÀvla Göingeritten, han Àr ifrom sÄ men han har inget fetlagger, kÀnns konstigt att komma dit med en översmal hÀst. SÄ ska tÀnka pÄ det. Graveritten kom jag tvÄa, kÀnnde mig lycklig.

/ Natti Elly

SĂ€ng

0 LĂ€s mer >>


Suck sÀger jag
bara, det kÀnns som det Àr sÄ mycket som plÄgar mig just nu. Vet verkligen inte om jag klara detta. Men jag ska klara av det. Jag fÄr helt enkelt planera detta bra!

Jag ska ha idrottslektion pÄ onsdag, jag ska stÄ i cafeterian ocksÄ dÄ. Jag har svenska om förintelsen i historien som ska var klart imorgon. Jag har dock gjort min idrottsplanering. Det kÀnns skönt att det Àr bortta. Men just nu kommer jag pÄ att jag har musiken ocksÄ att göra. No att göra.

Aj dÄ nu kom jag precis pÄ att vi ha NO nationella i morgon, inte roligt. Men det Àr lÀtt. Man ska kolla friktionen det Àr lÀtt att kolla. Det kommer gÄ bra, jag orora mig i onöda. Det brukar jag inte göra.

Det kan ocksÄ bero pÄ att MÄnstrÄle Àr bortta, det kÀnns konstigt. Jag fick tyvÀrr se hella hÀndelsen. Se slagen och lidangen. Fick se och uppleva saker som jag aldrig skulle velat.

/ Natti Elly

Suck...

0 LĂ€s mer >>



Idag hÀnde
en mycket trÄkig hÀndelse, en av vÄra hÀstar har tyvÀrr avlidit.

NÀr jag skulle ut och rida min hÀst sÄ sÄg jag att tvÄ andra hÀsta stog och slogs. Jag gick snabbt dit och sa till dom att lÀgga av. Stoet som heter Skogfrun spran i vÀg nÀr jag skrek pÄ henne. Jag gick fram till MÄnstrÄle hÀsten som blev sparkad. Han var intryckt i ett hör och fick sparka pÄ bÄde magen, backben och skulderbladet.

NĂ€r jag kom fram, var han jĂ€tte var, och munköttet av aldes vitt. Ögonen svaga och han hade sjunkit ihoppa sig. NĂ„got var vĂ€ldigt fel. Han kunde inte gĂ„ hĂ€ller, jag försökte vad jag kunde tillslut rinde jag pappa som var inne. Han kom ut kollade han sa bara " Det har inte hĂ€nt nĂ„got han fĂ„tt kramp elller nĂ„got liknande " det trode jag verkligen inte pĂ„. Men sĂ„ sa pappa att jag skulle lĂ„ta honom va sen, sen vad som hĂ€nder, det gjorde jag.

Efter nÄgra minuter föll han ihoppa som om hade skjutit honom. Jag var dock i stallet och fixade min hÀst. Vi gick ut och kollade mamma blev chockad för det var hon som sÄg han rammla ihoppa. NÀr jag trÀffade mamma sa hon " Han Àr pÄ vÀg att dö " Jag bar ne, jag vill inte att en hÀst till ska dö. Min föra hÀst dog förra Äret men ÀndÄn.

Det gjorde han. Han avled, eller han höl pÄ att avlida. Men sÄ ringde vi veterinÀren, han kom vÀldigt fort. Han sa som mamma, att han Àr tyvÀrr pÄ vÀg att avlida. Dom avlivade honom. Nu liggar han i hagen död. Min syster klappad honom sa förvÀl. Gjorde dock inte jag för jag hade hjÀlp honom redan. Hade Skogsfrun stot och sparkat honom litte till hade han dött pÄ flÀkten. Jag rÀddade faktist nÄgra minuter av hans liv. Dom fÄ minuterna var min förvÀl. Jag rör aldrig dödda saker fast jag skulle vilja klappa honom sÀga förvÀl.

Orsaken var att han blev sparkad, intrykt i ett hörn sparkad pÄ buken och fÄt en indre blödning. Det var inget vi kunde göra. Tarman hade fÄt smÀllar och annat. Det var bara att avliva honom. Nu finns han inte mer, jag önksar sjukt mycket att jag hade kommit utte litte tidigare sÄ kanse han hade varit vid liv nu. Men det var en ren olyckshÀndelse.

R.I.P MÄnstrÄlde 2010-05-09 - du kommer alltid finns kvar hos oss!
Dessa bilder Àr tagna pÄ sommaren 2009 dÄ jag trÀnade honom.
Olyckor hÀnder sÄ lÀtt, men nÀr olyckan intrÀffa Àr det inte lÀtt.

/ Natti Elly

Avliden

0 LĂ€s mer >>



Jag har pratat med Janne om synen för att kunna bli polis. Grundsynen Àr 0.1 jag har inte den synen. ( jÀtte lÀsen ) jag har -0.5 det Àr dÄligt. Nu har jag linser dÄ har jag 0.1. Detta kÀnns för jÀvligt att jag inte har grundsynen. Dock vet jag inte Ànnu om jag inte har en chan till att bli polis. Men fÄ hoppas. Jag hoppas sjukt mycket. Kommer bli jÀtte lÀsen annars. Men om han sÀger att jag kanse har en chans fast jag har dÄlig syn sÄ ska jag fortsÀtta att hoppas pÄ att jag kan bli polis.För den dagen jag Àr polis kommer jag att tacka mig sjÀlv för att jag jobbat sÄ hÄrt med min dröm. Men kommer jag inte, sÄ blir jag sjukt lÀsen. DÄ troligtvis kommer jag att bli ambulansförare. Kanse.

/ Natti Elly

TrÄkigt