Malmö idag

Hejsan alla bloggläsare, tyvärr så vet jag att mina inlägg blivit försenade mycket annat. Pga av tids brist, hästarna och skola.

Jag är nervös för att få veta vilken skola jag kommit in på. Men tror jag kom in i Svedala. Men väldigt långt att åka ifrån sjöbo. Så tänker på det. Jag hoppas att jag kommit in i Lund eller kanske i Malmö, vi får se. Vi hoppas på det bästa. Iaf jag gör det, vill verkligen komma in i Lund känner mig mer hemma då. Jag är född i Lund men uppväxt i Anklam, alltså Sjöbo, men där jag bor heter Anklam.

Malmö idag som du ser på rubriken, jag var kollade avslutnings kläder och maskerad kläder. Vi ska ju ha det när vi sluta nian. Jag vet inte riktigt vad jag ska klä ut mig till. Men först tänkte jag militär, men hittar inga militär kläder. Eller camoflash kläder.
Nu kanske jag ska klä ut mig till en ond joker med vapen. Lite roligt. Smart ide också. Men vi få se. Min kompis säger att hon ska klä ut sig till en buske, faktiskt lite roligare än mitt.
Kollade efter avslutning kläder med men hittade precis inge som jag tyckte skulle passa mig. Men hittade jag sa  "syran fy " vad  " ful " eller något likanden. Jobbigt..., men.

Gamla boken är ut läst,  men den förra som hette " Jag är femton år vill inte dö " av Christine Arnothy var jätte bra. Om man vill verkligen upplev hur det kände, ska man läsa den boken.  Boken utspelar sig så klart under andra världskriget mot slutet. Du kommer få en jätte bra inblick hur jobbigt det var och svårt att över leva under den tiden. Och hur rädda dom Tyskarna som inte var med i kriget för ryssarna.
Rysarna kunde ta dom också. Det stod det i boken iaf. Dom fick inte rädda skadade tyskar för då sköts dom direkt, håna rysarna eller berätta saker som dom inte tyckte var lönt att veta dödades man. En mening skriver jag av, " Till slut drog soldaten röd av vrede upp revolvern och tömde hela magasinet i magen på vår kamrat. " han protesterade att gå. Blev dödad, Det är en otäck bok men mycket bra.



Ny bok" Flickan som överlevde " hetter den, jag ska börja läsa den ikväll. Verkar jätte spännande Hon har överlevt andra världskriget och är inte så gammal. Här kommer inledes som jag tog från baksidan.
" Året är 1945 och sjuåriga Barbie och hennes syster Eva är instängda i ett krigshärjat Tyskland. Deras far är försvunnen och de befinner sig mer än tjugo mil från mors när de nås av nyheterna om den framryckande armén. De ställer inför ett synes omöjligt val: att invänta de främmande truppernas invasion eller att flya till fots. "
Så står det med en liten kursiverad text som jag skriver av också,
" Flickan som överlevde vann Engelska priset Richard & Jurys tävlingen den bästa sanna historien. Denna har läger toppat de brittiska försäljingslitorna och översatts till flera språk. " Denna boken måst då var väldigt bra.

/ Natty Elly

Kommentera här: