0 LĂ€s mer >>

2010

GodkvÀll idag har
inte mycket hĂ€nt, varit i skolan pĂ„ hĂ€lsokontroll. Det var vĂ€l ”okej” skolsystern tyckte att jag hade vĂ€ldigt mycket energisk för min Ă„lder. Hon Ă€r skum! Sen var det typ en lektion sen skulle vi fĂ„ Ă„ka hem igen. En mattlektion, helt onödigt, tror vi hade vĂ„rd & omsorg ocksĂ„. Sen Ă„kte man hem i snön. Mysigt, för det var sol idag.

Sedan missar man bussen i Sjöbo, sÄ fick vÀnta pÄ min bror som fick hÀmta mig. Sedan var jag ute med Yja och fotade lite. Inte gjort mycket mer idag, vÀldigt fint vÀder tycker jag!

Vad har du gjort?

/ Elly - J

FINT VÄDER

0 LĂ€s mer >>
2010
Tack sÄ mycket en bra början!

NYTT REKOR

0 LĂ€s mer >>

Försökte rÀdda denna duva, 2010
Försökte rĂ€dda duvan frĂ„n att bli ihjĂ€lfrusen men vi tror att den dog i alla fall -kamera nikond D3000 – foto Elly

Godmorgon alla mÀnniskor som
Àr vakna dÄ. Idag Àr det skola, fast det snöar, pappa tycker det men det tycker inte jag att jag ska till skolan. Men det Àr skönt att trÀffas sina vÀnner igen. Och bra om jag inte kommer efter sÄ mycket. Men vill ocksÄ vara hemma, för syrran & bro Àr det. DÄ vill jag ocksÄ. Men var hemma igÄr och bara slöade. SÄ nu fÄr jag vÀl komma tillbaks till verkligheten.

Vad ska du/ni göra?

/ Elly - J

Godmorgon!

0 LĂ€s mer >>

Arbetsmiljö och sÀkerhet 55 min
Engelska A 2 tim 10 min
Idrott och hÀlsa A 1 tim 30 min
Matematik A 1 tim 25 min
Mentortid 4 tim 45 min
Medicinsk grundkurs 1 tim 45 mim
VÄrd- och omsorgsarbete 15 min
SamhÀllskunskap A 1 tim 55
Svenska A 1 tim 20 min

/ Natti Elly - J

KUNDE VARIT VÄRE

1 LĂ€s mer >>

Sko tips

Jag hade tÀnkt mig att ta
ett blogginlÀgg om hÀstskor, dÄ min pappa Àr hovslagare, dÄ han skor till mÄnga hÀstkunder och anvÀnder mycket annorlunda material frÄn alla dom andra hovslagarna. Och har mÄnga bra tips under vintern, för bra skor till hÀsten vill vi alla ha.

VINTERSKOR
Jag har ett par skor som heter guldskor ( brodd-skor kallas dom ocksÄ ) som har sex smÄ broddar och sitter jÀmt över hÀsten skor. Det gör att hÀsten fÄr ett jÀmnade fÀste och tryck pÄ skorna. Broddarna kan man inte ta av, det sitter fast i skorna. Det Àr en fördel för dÄ tappar man inte de. Men det Àr nackat del för dom som vill ha det med har en privathÀst i ett annat stall. Oftast fÄr man inte ha det.

Om man ha en privathÀst kan man anvÀnda nÄgot som heter brodd-söm. Sömen Àr som smÄ brodda, men det syns inte. Det fÄr man ha privathÀst.

Sulor vill alla ha, för att inte fĂ„ snöberg under hovarna. DĂ„ gillar inte jag den hĂ€r snösulan. Utan vi anvĂ€nder nĂ„got om heter shilersulor. Som en ”vanlig” sula men den gĂ„r frĂ„n small till lite tjockare. Mycket bra, alla kan anvĂ€nda de. Om man ha det och lĂ€gger pĂ„ matolja funkar det jĂ€ttebra! Men dĂ„ bör man ocksĂ„ ha brodd-skor pĂ„ hĂ€sten.

SOMMARSKOR
PÄ sommaren kan det vara bÀttre att man inte anvÀnder brodd-skor, jag gör inte det. Jag anvÀnder nÄgot som kallas kross-skor. Som Àr vÀldigt praktiska. ( kolla pÄ bilden )

Man fÄr ha sÄdan hÀr skor pÄ privathÀstar ocksÄ. Vad jag vet. Men Àr man hoppryttare sÄ Àr det EXTRA bra. DÄ behöver man inte ha broddar ( tvÄ broddar dÀr bak som gör att hÀsten fÄr förslitningsskador. )

Det finns jĂ€tte mycket hĂ€stskor, men nu sĂ€ger jag bara vad jag anvĂ€nder under vintern. NĂ„got som Ă€r bra ocksĂ„ Ă€r ”flipp flopp ” skor, det Ă€r som vĂ„ra flipp flopper pĂ„ sommaren, det skakar av snön, men inte lika bra.

Vad har du för tips?

/ Elly & Baarock

SKOR TIPS

1 LĂ€s mer >>

Handling
En fascinerande berÀttelse om en stark ung kvinna som en gÄng för alla har beslutat sig för att överleva, trots att hon har alla odds emot sig!

Kazimiera Kurdziel, eller Katja som hon senare skulle kallas, föddes den 4 mars 1925 och vÀxte upp i den polska byn Blisna utanför staden Brzozow. NÀr andra vÀrldskriget bröt ut var Katja fjorton Är gammal, en helt vanlig tonÄring som bodde med sin familj och gick i skolan. Vid krigsslutet Är 1945 var hon tjugo Är men hade upplevt mer grymhet och ondska Àn de flesta av oss gör under en hel livstid. Tack vare sin envishet och livskraft överlevde hon och kan genom författaren Sören Sommelius berÀtta om sitt liv som lÀgerfÄnge.

Flickan som kom till Auschwitz handlar om hur Katja forslas mellan olika koncentrationslÀger, hur hon med mod och tur lyckas undslippa döden flera gÄnger och hur hon till slut hamnar i Malmö med en av Folke Bernadottes vita bussar.

Författaren Sören Sommelius Àr kulturskribent pÄ Helsingborg Dagblad dÀr han tidigare har varit kulturchef. Han Àr författare till flera böcker om konflikter och krig pÄ Balkan och har dÄ sÀrskilt intresserat sig för mediernas och propagandans roll.

/ Elly - J

NY BOK!

2 LĂ€s mer >>
2010 vinter
JÀttevacker sjÀlvportrÀtt pÄ Baarock, Àlskar det verkligen kamera Nikon D3000 - foto Elly2010 vinter
Baarock & vÀgen vi gick - kamera Nikon D3000 - foto Elly
2010 vinter
Baarock hittar nÄgot gott kamera Nikon D3000 - foto Elly
2010 vinter
Baarocks mulle - kamera Nikon D300 - foto Elly
2010 vinter
Baarocks öron, smÄ & söta - kamera Nikon D3000 - foto Elly
2010 vinter
Baarock & Celebrate i hagen mot mig - kamera Nikon D3000 - foto Elly
2010 vinter
Baarock i hagen utan tÀcke & fÄr lufta pÀlsen - 2010 - Kamera Nikon D3000 - foto Elly

~* VINTER BILDER *~

0 LĂ€s mer >>

God kvÀll alla blogg lÀrarana. Hoppas ni haft en underbar julskyltning, det har jag haft. PÄ julskyltningen hittade jag inte sÄ mycket jag ville ha. Men man gÄr ju dÀr bara för att det Àr fint och kolla i olika affÀrer för att se vad dom har för extra. Hittade en bok som jag ville ha, men köpte inte det. FÄr vÀnta har mÄnga böket att lÀsa just nu.

/ God kvÀll Elly - J

GOD KVÄLL

0 LĂ€s mer >>

MAGISKT

0 LĂ€s mer >>

Nu har vi fÄtt snö ocksÄ, dÄ betyder det att pappa mÄste sko om min hÀst, till 6brodar skor. IstÀllet för att ha tvÄ brodar. Det ger förslitningsskador pÄ hÀstar. Sen kan jag rida mycket igen. Kan ju inte det nu, dÄ jag har korsskor bak, och rid skor fram blir vÀldigt halt. Men det fixar vi! Glöm inte kommentera.... (:
( Bilder kommer, snart! )

/ Natti Ellinor & Baarock

SNÖN HAR KOMMIT

0 LĂ€s mer >>

Det har varit vÀldigt lugnt dom senaste dagarna. Jag har bara tagit det jÀtte lugnt. Har inte hÀnt sÄ mycket i skolan heller. Förutom uppsatsen som vi hÄller pÄ med, men dÀr Àr jag aldes snart klar. Det Àr jÀtteskönt, dÄ jag inte behöver ligga efter. Det Àr Ànnu bÀttra.

/ Natti Elly -J

GOD KVÄLL

0 LĂ€s mer >>


" Det Àr bara google bilder " " Vad ska man vÀlja psykolog VS polis? = POLIS för min del. Vad vÀljer du?

Super vanlig skoldag idag
. Vi hade förelÀsning och psykolog och polis. Jag tyckte sjÀlv klart att polisen var bÀst! För jag vill ju bli en polis, mitt intresse för polisen förökades Ànnu mer nÀr förelÀsningen var klar. Jag satt och lyste upp som en stjÀrna. Riktigt roligt!

Meden psykolog satt
jag i mina drömma, om DM nĂ€sta Ă„r. Visst jag ”spelar med” sĂ„ det ser ut som om jag lyssnar. Men i verkliga fallet Ă€r jag totalt borta. Men det mĂ€rkte hon inte av. *hihih*

Vem har den förmĂ„gan med? Sitta ”spela med” men Ă€r totalt borta i drömmar, kommentera...!

/ Natti Elly - J

FÖRELÄSNING

1 LĂ€s mer >>


" Han Àr vÀldigt Àdel hÀst " 2010
IgÄr trÀnade jag första gÄngen frihetsdressyr, lite lydnad och förtydning mellan hÀst och mÀnniskor kontakt. Gick vÀldigt bra, men kunde gÄtt bÀttre. Jag tror jag har förstora mÄl med Baarock, men det lÀr vÀl jag mig under tiden.
Det verkar som det ska regna hela veckan, dÄ kommer det inte bli nÄgon dressyr pÄ onsdag/torsdag. Gillar verkligen inte att rida nÀr det regnar, och försöker alltid rida ute i paddocken.

NĂ„gon som har
bra tipps pÄ hur man kan bygga bra rygg muskler (förutom baktrÀning ) och frambens muskler? Kommentera dÄ...!

/ Elly & Baarock ჊

Frihetsdressyr i trÀn...

0 LĂ€s mer >>

Idag har det varit vanlig skoldag, det kÀnns verkligen skönt att komme till verkligheten. DÄ förra veckan jag var pÄ APU pÄ dement avdelningen. Dom gick faktiskt att prata med men det var inte sÄ super rolig precis.
VÀldigt skön skoldag, inget speciellt hÀnde. Förutom att jag kom försent 30minuter utan att jag visste om det, började vi tidigare.

/ Elly - J

Tillbaks till verklig...

0 LĂ€s mer >>

jag
Gammal bild...

Hejsan alla sömnisar, hopas ni sovit gott i natt. För det har inte jag, jag vaknade par gÄnger. Vet inte varför. Men kÀnner mig rÀtt pigg iaf. SÄ det Àr skönt, skola idag.
FÄr snart gÄ, bussen gÄr 08:55 i Sjöbo, sen i Ystad ungefÀr 09:25 brukar det vara.

Vad ska du/ni  gör idag? Kommentera!

/ Elly - J

Godmorgon

0 LĂ€s mer >>

För det första Àr det mycket fegt att kommentera "ANONYMT" ( tycker jag ).
Nu denna person som skrivit detta, skrattar jag Ät. Jag har trÀnat & tÀvlat distans ridning över 7Är vet precis vad jag gör.

Min mamma har fÄtt mÄnga in pÄ denna sport och fÄtt pris 2005, hon hjÀlper mig och sÀger vad jag ska tÀnka pÄ och göra. Vi tror mer pÄ att vi gör rÀtt en en person som skriver ANONYM och tror du/ni kan allting. Om nu inte min strategi fungera hur kan du dÄ förklar att jag kommer mycket bra pÄ tÀvling och pÄ prispallen?

Jag vet Àven vad som ger kondition pÄ min hÀst och inte. SÄ lÀgg ner tack!

/ Elly J & Baarock - irriterar mig pÄ sÄdan hÀr personer!

Vem tror du att du Àr...