Övning 27 - 29 / 01



Fredag kväll

Kommer upp till Krisanstad vid 17:40 då bussen från Krisanstad till Kosta går klockan 18:10 är igod tid. När jag kom fram var det typ inget folk så blev lite orolig att de inte var någon övning men sedan kom folket.
Vi kommer upp till Kosta då vi direkt får sätt upp våra tält och så fort allt är klart få vi gå in och lägga oss.

Lördag Morgon 
Vi går såklart upp tidigt som man ska göra, satt eldpost under 03:04 (hund vakt) som vi kallar de under den tiden. Det är den jobbiga tiden. Efter vi ättit frukost och gjort i gjorning så delades vi upp i kursvis och marchade/åkte till våra områden där vi skulle skjuta, vi FK fick gå det betyde att vi fick bära vapelådan som vägde några kilo. När vissa skjöt så gjorde andra sjukvård vilket jag älskar, sen bytade vi. Min skjutning gick över förväntat väldigt bra och väldigt nöjd. Imellan byttet hade vi lunch jag var utspisare, som är roligt. Då ett befäl/intruktör sa till mig att jag skulle tänka på mig själv som ville utspisa till alla andra innan jag börja äta. Men sen kom de som ville ha engång till då hjälpte jag dem. Men instruktören/befäl sa att jag skulle gå äta men lyde typ inte. Hehe..,
Sen gick/åkte alla hem till bassen för att äta kvällsmat då jag igen blev utspiare vilket som är roligt, konstigt nog,
Efter de hade vi en ny indelning då vi blandade hela grupperna, och gick på förberedelse inför patrullövniningen på Söndag. De vi gick göra bland annat var, radio kunskap, kassa föremål som liknade hangranater, stånd beräkning, bårövning och upptäckning. När allt var gjort så satt vi igån elden så grillade vi korv, efter de försökte vi komma i säng så tidigt som möjlig. För en tuff och roliga dag väntade imorgon.

Söndag
Vi går upp ännu tidigare, river förlägningen och packar ihoppa allting så snabbt och bra som möjlig. Sen gick vi till frukosten som blev dock lite stressit. När de var klart så gick vi ihoppa de grupperna vi delades in igårkväll, nu var de dags för patrulltävling. Jag var i grupp 4:a vilket var en oket grupp. Nästan allas åsikt och tankar kom fram. Vi genomförde dem momenten vi gjorde då, även skjutning. Jag själv tyckte att allting gick väldigt bra över förväntat. Dock blev de ingen rikgit heftig sjukvård som de brukar vara på varje övning, sakanade de. Efter att vi var klara så åkte vi hem till bassen där jag åkte på att skriva en "atikel om helgens övning" de var kanske inte de lättaste. Runt 13 - tiden så åt vi lunch och jag höll fortfarande på att skriva den där "artikelen" som ska förmodligen vara med på FVRS hemsida. (vi får se) När alla hade fått lunch fick några FK såklart diska icokärlen vilket inte är omtyckt. Men de gick snabbt och smidigt. När allting var klart så höl några instruktöter ett "tal" om hur helgens helbild har sett ut. När han var klar kom "vårt" befäl fram och pratade om hur han tyckte helgens övning var och varför vi var så få FK vi var bara 22st vilket var skönt. Man kunde hålla koll på alla lättare, och han prata lite annat.

Bussresan
Efter allt de var gjort var de bara att hoppa i bussen och åka hem. Som en stund på bussen, halvtimme kanske sen var jag pigg som en katt igen. Måste ha mycket engerig. Efter vi sannat i Kalshamn så började alla vakna till liv och bussresan till Krisanstad gick mycket fortare.

Tankar och funderingar
Helgens övning var kallt men roligt, lärorik och intressant. Trevligt och roliga befäl/instruktörer. Kom ihåg att ha ett par extra vantar med sig till vinter övningar även trumpper. Väldigt nöjd med helgens övning, dock besviken på att de inte fanns något riktigt sjukmoment.

// Ellinor Johansson FK - elev

Kommentarer:

1 Marthina:

skriven

Så kul det verkar! Mr avensjuk här ;)

Kommentera här: